Hoelang staan jouw leerlingen in de gang?

- Gangtijd -

het woord dat ik uitgevonden heb, toen ik lesgaf in de derde graad. Voor het eerst viel me op dat kinderen langer in de gang vertoefden dan wenselijk was én dan dat ze eigenlijk nodig hadden. 
Ik beken: ik geef graag les! Het liefst van alles GA ik er voor. Vaak ben ik dan ook te laat buiten, omdat we nog zo lekker bezig waren, omdat we nog aan het afsluiten waren of omdat we nog de boel moesten opruimen.
Tot ik in de derde graad mocht lesgeven dus. 

Zij daagden me uit om me aan mijn strakke planning te houden. Inventief dat ze waren, gebruikte ze het moment van 'terug in de klas te komen' als tijdrekker. 
Het heeft niet lang geduurd hoor, voor ik het doorhad en nog minder lang voor ik hen voor was :-).

Als je het eenmaal weet, kan je niet terug naar het niet-weten.

We verkwistten kostbare onderwijstijd in de gang!  Tijd voor actie dus!

 

Het fantastische spel Schatgravers kende ik al langer. De vele verschillende werkvormen ook. 
Dat het een spel is dat positiviteit brengt, weten jullie vast allemaal al ondertussen. 

Dus ik bedacht hoe ik mijn kinderen snel en 'lesklaar' in de klas kon krijgen.

 

Dat deed ik dus zo:

 

* Ik kleefde bij iedereen een aantal post-its in hun huiswerkmap. (in deze map worden de papieren van school naar huis getransporteerd, met agenda en eventueel huiswerk)

* Ik leerde hen Schatgravers kennen en speelde het een aantal keer in de klas.

* Tot ik er op een goede maandag in september genoeg van had...

* Ik vroeg de leerlingen die al in de klas waren om hun huiswerkmap open te leggen, een balpen en een post-itje gebruiksklaar te hebben.

* ik nam de schatkaartjes in mijn hand en ging al 'schuffelend' in de gang staan.

* Leerlingen die het zagen, trokken veelzeggend hun wenkbrauwen omhoog en spoorden de anderen aan.

* In de klas gekomen, volgden zij snel het voorbeeld van de anderen: pen en post-it klaar.

* We deden een 3x3 als iedereen op zijn plaats zat en binnen de twee minuten waren ze aandachtig, positief ingesteld én klaar voor de komende les...

* We verzamelden, ieder voor zich, schatten op de post-it die ze dan bij die dag in hun agenda konden plakken. 

Zo verzamelt iedereen tussen de 9 en de 12 fijne woorden over zichzelf.

Zitten we positief in de klas, ons eigen zelfbeeld en zelfkennis groeit én we leren ook over elkaar.

Gevolg op langere termijn:

Mijn leerlingen kwamen vlotter de klas binnen, want ze waren nieuwsgierig welke schatten er weer te ontdekken waren.

Ze leerden zichzelf beter naar waarde schatten en deden dit ook naar hun klasgenoten.

Ik kon rustiger aan de les beginnen want mijn leerlingen hadden een rustige 'overgang' gemaakt van de speelplaats naar de klas.

En ik had minstens 10 minuten extra lestijd omdat er minder gehangen werd in de gang.

Win-Win ... zoveel is duidelijk :-)

Reactie schrijven

Commentaren: 0