Faalangst:
Volgende gedragingen kunnen een indicatie zijn van faalangst (natuurlijk hoeven niet alle gedragingen voor te komen!)
TIJDENS EEN INSTRUCTIE
* Ze kijken je niet aan (dan kan je hen ook niet aan de beurt laten)
* Stellen ofwel héél veel ofwel géén vragen
* Wie snapt het nog niet ... heeft geen effect: ze zullen nooit in de groep gooien dat ze het nog niet snappen!
TIJDENS DE DAG:
* vragen veel bevestiging
* vragen wat jij van hun werk vindt
* bij nieuwe opdrachten zijn ze nog onzekerder en vragen extra bevestiging
* komen om de haverklap hun werk laten zien en vragen of het juist is
* maken negatieve opmerkingen over zichzelf of over hun werk
* zijn vaak gevoelig voor de sfeer in de klas
TOETSEN:
* starten later met de toets dan anderen
* stellen veel vragen over wat ze moeten doen
* als ze 'controleren' gaan ze heel erg twijfelen of het wel goed is (gummen, doorstrepen, ...)
* ze hebben geen idee hoe ze de toets gemaakt hebben maar weten bijna zeker dat het 'niet zo goed' is
Fouten maken mag, niemand brengt zijn leven foutloos door.
* vertel over een fout die je zelf maakte, hoe het voelde en hoe loste je het op
* een klasgesprek over faalangst (vaak denken ze dat ze alleen zijn)
* in de groep horen is niet afhankelijk van je punten
* geef positieve opmerkingen:
positieve, taakgerichte feedback:
-jullie werkten goed mee, iedereen is stil aan het werk, ...
-positieve, persoonsgebonden feedback:
-ik ben blij dat je er bent, je bent een grote hulp ...
* geef geen onuitvoerbare opdrachten als 'doe je best' ... je weet natuurlijk niet hoeveel best je moet doen...
* stel samen tussendoelen op als je merkt dat een kind te hoge eisen aan zichzelf oplegt
* bespreek op voorhand het doel van de les, dat helpt focussen
* herhaal vaak
* vertel dat het niet vreemd is wanneer ze nog niet alles snappen of kunnen
* bouw extra controlemomenten in
* recapituleer: wat hebben we geleerd?
...
* of stuur deze kinderen door voor een kort maar krachtig traject naar een specialist zoals een kindercoach of perfectionismecoach.
Ik wil graag meer leren over faalangst en perfectionisme in de klas en sluit me graag aan bij een gesloten facebookgroep die over deze thema's info uitwisselen.
Stevoortweg 79 3540 Herk-de-Stad vicky@deglundering.be 0476/456.472