Studeren en leren kan je leren.

Herken jij je in deze uitspraken?

Ik kan me niet concentreren.

Het is zo saai.

Ik ben niet goed in dit vak, ik zal het nooit kunnen.

Ik zou wel willen leren, maar weet niet hoe ik

- er aan moet beginnen

- van buiten moet leren

- begrijpend kan leren

- het blijft hangen in mijn geheugen

- ik hoofd- en bijzaken uit elkaar houdt

...


Het lukt je niet om te studeren...

 

Leerkrachten gaan ervan uit dat wat ze vertellen en verwachten ook helder is voor ons/mij.  

We vullen samen de planning in maar als die niet lukt, onderzoeken ze niet met mij hoe ik het anders kan doen.

Ze zeggen 'leer dit' of 'studeer dat' maar HOE begin ik daar nu weer aan?

Ik moet soms 10x woorden overschrijven, maar dat is zo'n onzin. Daar leer ik niets van ... maar hoe doe ik het dan wél?

 

Deze uitspraken hoor ik regelmatig. Soms allemaal bij dezelfde tiener, soms niet alles maar wel een aantal dingen.  Frustrerend, dat is het voor iedereen.

Zowel voor jullie, jongeren, als voor de leerkracht die de uitleg doet en niet weet hoe hij/zij jullie mee moet krijgen. Soms krijgen ze er de tijd niet voor, soms weten ze er zelf te weinig van, soms ...

 

Uitvluchten kunnen we allemaal blijven zoeken ... Uiteindelijk moet jij het wel zelf doen. 

Er wordt van jou verwacht dat je je huiswerk maakt, je lessen leert, je taken op tijd indient.

Niet altijd plezant, niet gemakkelijk en soms weet je gewoon niet hoe en waar te beginnen.

Leren studeren, is dat echt zo moeilijk?

Euh, ja.   Voor heel wat jongeren is het echt lastig.

Het kan te maken hebben met 'goesting/motivatie' of 'het nut' ervan inzien.

Het kan ook te maken hebben met vaardigheden die je tot nu toe nog niet of onvoldoende geleerd of geautomatiseerd hebt.
Het zou kunnen dat je een leerstoornis hebt die roet in je studerende leven gooit.

 

Zelfs al kan je één of meerdere oorzaken aanvinken, je kan er wél wat aan doen.

Voor alle bezorgde ouders die nu lezen:

Goesting/motivatie hebben is eigenlijk pas de laatste voorwaarde om tot leren te komen.

Terwijl wij (ouders) dit vaak als grootste hindernis ervaren en onze jeugd het mankeren hiervan als grootste excuus gebruikt.

Hoe dan, Vicky? Vertel het me ...

Ik heb jullie gehoord en jullie worstelingen gezien. Daarom ben ik op zoek gegaan naar dat wat wel werkt.
Om te beginnen werkte voor mij, maar ook getest in de caravan ... het werkt dus ook voor jullie.

Werkt alles voor iedereen?  Neen, dat niet. Maar ik ken zoveel strategieën dat er voor iedereen wel wat bruikbaars tussen zit. Het is immers ook belangrijk om te weten wat niet werkt zodat we nog meer kunnen inzetten op dat wat wél werkt ... voor jou.

Leren in kleine groep maakt dat we ons gesteund voelen, niet alleen in al dat geworstel én dat we kunnen en mogen leren van elkaar. Omdat we bij elkaar gaan afkijken (I know, op school mag dat niet ... maar om te weten wat er werkt bij een ander en om te zien/testen of het ons ook ligt, kijk je beter wél eventjes naar je buurman of buurvrouw).

Een training dus. Een training omdat ik niet houd van rap-rap een quickfix, ik houd van degelijk, voor altijd te gebruiken, ik houd van een fundering waarop je kan bouwen.

Tijdens deze training gaan we:

* onze eigen talenten en vaardigheden ontdekken en verankeren. Dat worden onze bouwstenen.

De vaardigheden die al goed ontwikkeld zijn, leren we inzetten om dingen die een uitdaging zijn toch aan te pakken.  De vaardigheden met groeipotentieel gaan we trainen.

 

* onderzoeken we welke soorten motivatie er zijn.  Waar word jij net wél of net niet door gemotiveerd. Hoe je kan starten met iets zonder motivatie ...

Wist je dat je tot 3x sneller en makkelijker leert als je er plezier in hebt. En dat een (goede) gewoonte veel minder energie vergt dan een nieuwe opdracht?

Dat gaan we dus gebruiken/misbruiken ;-) om dingen te leren. Nieuwe dingen leren vraagt altijd energie en tijd. 

Hoe zou het voor je zijn als je met goesting of toch gemotiveerd aan je bureau gaat zitten om te studeren?

 

* onderzoeken en testen we verschillende leerstrategieën uit. Evalueren deze en leren van elkaar.

 

* ontdekken welke vaardigheden (executieve functies) al goed ontwikkeld zijn en welke nog kunnen groeien.

 

Dit alles doen we op een creatieve en zinvolle manier: met jouw lessenrooster, jouw uitdagingen, jouw leerstof die samengevat wordt ...

Zodat deze tijd ook leertijd is en je thuis gewoon verder kan gaan/doen zoals we deden tijdens het Clubke Leren Studeren (in de Caravan, in Leuven of online)

Ligt het alleen aan goesting en mijn hersenen?

Nee zalle!

Hoe je leert en hoe makkelijk dit gaat is van een aantal factoren afhankelijk.
* het stel hersenen dat je kreeg met je geboorte (hieraan kan ik niks veranderen ;-) 

* je motivatie

* hoe je in je vel zit, of je gelooft in je eigen kunnen

* hoe je de lessen volgt op school

* hoe je omgaat met je tijd en je planning

...

Dit nemen we allemaal mee tijdens het Clubke Leren Studeren. 

Concreet ...

Voor wie?

Studenten vanaf het 1ste middelbaar onderwijs.

Met of zonder leerstoornis, met of zonder diagnose, met of zonder goesting in huiswerk.

Wél noodzakelijk: goesting om dingen te veranderen of aan te pakken.

Wat gaan we doen?

We hebben het achtereenvolgens over deze thema's:

* eigenheidjes (wie ben je, wat kan je goed ...)

* motivatie

* leerstrategieën

* executieve functies

* evalueren en jezelf bijsturen

Investering

Tijdsinvestering:

10 Clubkes van 1.5u met elk een eigen thema.

(dinsdagavond in Herk-de-Stad / woensdagavond in Leuven / online donderdagavond)

Centeninvestering:

Inschrijven in voor 10 augustus: €300

Inschrijven na 10 augustus: €375

Materiaal nodig?

Zelf meebrengen:

* je GSM of tablet om je digitale agenda te checken.

* je eigen pennenzak met verschillende kleuren markeer stift

* je eigen handboeken of cursus

inbegrepen pakket (twv min. €50)

* weekplanner op papier

* post-its

* flash cards (eventueel extra zelf aan te kopen)

* een tekenblok

* andere documenten die handig zijn


Veel gestelde vragen:

Waarom doe je 10 weken achter elkaar? Dat lijkt me zo lang!

Klopt, het is ook lang. Ik heb dit speciaal zo gepland omdat ik hou van grondig werk. Met deze training wil ik echt verandering brengen en goede gewoontes aanleren. Iedereen weet dat dat niet op 1-2-3 gebeurt.

Van elkaar leren (je veilig voelen in groep), zelf uittesten (en mislukken), leren van elkaar en bijsturen vraagt nu eenmaal wat tijd. Die leer-tijd neem ik graag met jullie, die leer-tijd gun ik jullie (kind). Ik ben er van overtuigd dat die leer-tijd nodig is om gefundeerd aan het werk te gaan en blijvend verschil te maken.

Waarom zou ik ze naar jou sturen? Ze krijgen/leren dit toch ook op school.

Goeie vraag!  Er zijn scholen waar leren leren een deel is van het curriculum. Doordat deze lessen gegeven worden in klasverband, voelen kinderen zich niet altijd comfortabel om hun zorgen, mislukte pogingen, ... uit te spreken én deze leerkrachten volgen vaak een voorgeschreven handleiding (die gemaakt werd om er zoveel mogelijk van te verkopen... wat op zich niet slecht is hé) die misschien niet aansluit bij uw kind. Het kan gegeven worden door een leerkracht waar je kind zich niet bij op zijn gemak voelt waardoor de leerkansen alleen maar kleiner worden. Wij doen eerst een intake, als er geen klik is, stap je niet in. Ik werk het liefst op maat van het kind. De grote lijnen zijn uitgeschreven maar ik kan er flexibel mee omgaan.

Ook was ik zelf een niet-volgens-het-boekje-lerende-student, ik heb heel wat don'ts uitgeprobeerd en getest.

Ik heb ervaren dat wat voor mij goed werkt, voor een ander niet werkt en omgekeerd.

Waarom leren in kleine groep?

Het is heel helpend om te ervaren dat je niet alleen 'sukkelt' met het huiswerk, om te horen van een ander dat die ook al vaak geprobeerd heeft om een samenvatting te maken maar dat het niet 'gewerkt' heeft. Om te leren van elkaar dus. Dat is waardevol.  Je hoeft je niet te schamen om deel te nemen, iedereen die meedoet worstelt immers met huiswerk, studeren en leren... ook al werden er op school al lessen over gegeven.

 

Nog een vraag? Stuur me gerust een mailtje of bel me eventjes.