Maak je kinderen GlunderPartner

Jij hoeft het niet alleen te doen als leerkracht.
I know ... we zijn het zo gewoon ... al die touwtjes in onze handen. Maarr ...

Geloof me als ik je zeg dat het zoveel beter werkt wanneer je je kinderen deelgenoot maakt van dit proces.
Geef ze de kans om zelf op zoek te gaan, bij zichzelf en bij klasgenootjes naar die GlunderMomenten.
Geef ze GlunderKansen want je weet zeker wel dat een compliment géven  nog meer plezier doet (en van die gelukshormonen vrij maakt) dan een compliment krijgen.

 

Op deze manier leren je kinderen ook nog eens om die positieve woordenschat te gebruiken én te vergroten.

Win-Win ... dat is duidelijk ... Toch?!

Concreet leer je:

* hoe veelzijdig Schatgravers is en hoe je het telkens anders speelt. (aangepast aan de doelen en je tijd)

* complimenten geven aan jezelf en anderen

* onderzoeken: wat zijn mijn kwaliteiten en talenten

* de glunderketting Hoe je ze maakt, hoe je ze gebruikt en hoe ze te combineren is met Schatgravers.

volgens mij onmisbaar in de klas

om samen met je leerlingen positief in de klas staan, elke dag opnieuw.

 

Dé tool die je makkelijk, even tussendoor kan implementeren of die je net net heel bewust inzet om te genieten van elkaar.

Om te bekrachtigen wat je net zag gebeuren, om kinderen mede-eigenaarschap te geven in een positief klasklimaat. Om hen te leren communiceren op hun niveau ... om hun woordenschat uit te breiden, om hen te leren hoe ze complimenten kunnen geven én hoe ze ze kunnen ontvangen.

Hij brengt je manieren om positief naar je kinderen (en jezelf) te kijken, vanuit een mildheid en graag-zien?

 

GlunderKetting & Schatgravers

Ik gebruik hiervoor Schatgravers in combinatie met de glunderketting. A match made in Haven!

 

De ketting maak je samen met je kinderen in je klas. Dit is een heel fijn en warm proces, wat jou als leerkracht heel veel info geeft over je kinderen.

Wie kiest welke kleuren wil? Wie kan zijn beurt goed afwachten? Wie wil er graag nog wat extra wol?

Welke schatten brengen ze mee om de ketting af te werken?

En dan die verwondering wanneer al die kralen en schatten een ketting vormen én je ze gaat inzetten. 

 

Eerst om gewenst gedrag te bevestigen en daarna ook voor andere dingen zoals complimenten.

Glunderen mét je kinderen ...

Maak ze (de kinderen van je klas) dus deelgenoot, medeverantwoordelijk.

Je hoeft als leerkracht niet alles zelf te doen. Zeker niet als het gaat om positiviteit in je klas rond te strooien. 

Bewust om te gaan met positiviteit is belangrijk, dat weet jij ook.

Door kinderen van jongs af aan positieve woordenschat te leren, focussen op wat er wél is, op wat er wel goed gaat, krijgen ze vertrouwen in zichzelf en in de andere.  

Wanneer je voldoende zelfvertrouwen hebt, is het niet erg dat je niet alles kan of dat je een fout maakt.

Je blijft waard wat je waard bent.

 

Hoe doe je dat, concreet in je klas ... elke dag opnieuw, liefst zonder wijzend vingertje en zonder dat het saahaai wordt?