Meer info over Schatgravers.

Bij het spelen van schatgravers ontdek je waardevolle eigenschappen (schatten) van jezelf en je medespelers.

Het ontdekken van schatten wordt afgewisseld met speelse maar diepgaande opdrachten (karweitjes).  

Wanneer je het spel inzet in de klas zal je merken dat je jezelf én je kinderen op mysterieuze wijze gaat verbinden met elkaar en met jezelf.

Als leerkracht kies je:

Spelen jullie het spel alleen maar voor de gezelligheid of met een bepaald doel

De unieke combinatie van karweikaartjes en schatkaarten raakt iedereen!

Waarom zou je schatgravers spelen in je klas?

Je laat kinderen nadenken over positieve eigenschappen, kwaliteiten en talenten. Hierover gaan ze nadenken: past dit bij mij ja of nee. Dit vergroot hun zelfkennis. Als je zelfkennis beter wordt, groeit je zelfvertrouwen! En dat is wat wij als leerkrachten graag hebben: kinderen met voldoende zelfvertrouwen.

Want als je als kind voldoende zelfvertrouwen hebt, kan je heel wat:

* jezelf zijn ten alle tijden (dus je hoeft je niet stoerder, liever, ijveriger, meer verlegen, actiever voor te doen dan je werkelijk bent ... want je bent oké zoals je bent en dat weet je!)

* je kan anderen ook zien in wat zij waard zijn (en het klopt niet dat wanneer iemand anders sneller dan jij kan lopen, jij minder waard bent) ... dus je kan hem complimenteren met hoe hij is en wat hij kan!

* je kan je gedrag zelf aanpassen: dus je bent beter in zelfregulatie. Je kan adequaat reageren op een situatie omdat je niet afhankelijk bent van de 'goedkeuring' van anderen. 

Workshop schatgraven voor leerkrachten

Je hebt het spel al gekocht (of nog niet).

Je las de handleiding door en je dacht: 'Ok, hoe doe ik dit nu in mijn klas?' (kleuters - lagere school - secundaire school)

 

Tijdens deze workshop (ook de online versie) leer je al doende de vele verschillende werkvormen (meer dan 30) die je kan inzetten (in de klas, tijdens het rapporten schrijven of tijdens het oudercontact), aangepast aan de leeftijd van je kids.

Ik laat je ervaren:

* op welke momenten je welke delen van het spel kan spelen.

* hoe dit spel zorgt voor rust, verbinding, openheid, ontspanning ... in jouw klas.

Met één enkel kaartje werk je aan zoveel verschillende doelen

oa woordenschat, sociale vaardigheden, zelfkennis, luisteren, spreken, ...

Samen met collega's ga je ontdekken, je vragen stellen, leren en doen! 

 

Met je hoofd vol mogelijkheden en ideeën keer je naar huis om de dag daarna je doosje Schatgravers op je bureau te zetten om het daarna niet meer op te bergen!


Fijn om in de klas te spelen

Heb je even een minuutje over?

Wil je filosoferen met je kids?

Zoek je een andere manier om een gesprek opgang te brengen?

Heb je nood aan verbinding in de klas?

Was er ruzie, zijn ze kriebelig, rollen ze van hun stoel?

=> neem een karweikaartje en voer de opdracht uit.

=> probeer verschillende werkvormen 

... en geniet, verwonder je wat er gebeurt!

Ik ben er zeker van dat je je kids op een andere manier leert kennen. Sta van ze versteld!

 

Wil je graag taal geven aan wat je voor wonderlijks je ziet gebeuren?

Wil je graag je kids positieve woordenschat bijbrengen, wil je ze aanmoedigen om complimenten te geven aan elkaar en je weet niet goed hoe?

=> zet hiervoor de schatkaarten in!

=> werk aan taalvaardigheid, sociale vaardigheden en zelfkennis door één enkel kaartje op regelmatige tijdstippen bij de hand te nemen!

 

Speciaal voor leerkrachten, op het niveau van jouw klas, jouw kids en jouw kennis!

Download
Gratis tips om Schatgravers te spelen in je klas.
Gratis schatgravertips voor in de klas.p
Adobe Acrobat document 289.9 KB

ervaringen van deelnemers


Algemene technische info over workshops

Wie

de workshops worden gegeven door licentietrainer Vicky Nuyts.

(Dit wil zeggen dat ik opleidingen heb gevolgd bij Matty Van de Rijzen, één van de ontwikkelaars van dit geweldige spel)

Hiervoor krijg je:

Héél veel informatie en werkvormen om zowel live als online te spelen,

 

thee/koffie en iets te knabbelen,

Waar:

In de Caravan 

Stevoortweg 79

3540 Herk-de-Stad

Of online:

jij achter jouw pc, ik achter de mijne.

uitgebreide hand-outs,

ervaringsgericht leren,

 

tijd om al je vragen te stellen!

Duur:

Ongeveer 3 uur

Investering:

Live in #deCaravan: €95

(exclusief het spel)

Online: €75

(exclusief het spel)

ik mail je de hand-outs,

je zorgt zelf voor een skype-account, 

iets te drinken en te knabbelen. 

Optioneel

Het spel kost €35

 

 

 

 

(indien gewenst) een gesloten facebookgroep voor opvolging, tips en tricks van collega's en mogelijkheid tot levenslang vragen stellen.


Frequent Askt Schatgravers - Questions

Ik geraak niet bij jou! Kan ik ook online aansluiten?

Sinds kort bied ik de training Schatgravers ook aan via een online platform (skype, messenger ...).

Deze training is dan voor jou alleen en helemaal op jouw noden aangepast. 

Voor onze afspraak van ongeveer 2 uur, stuur je me een mailtje met je doelgroep en waar je graag het spel wil spelen.

Daarna ontvang je een email met de hand-outs.

Vlak voor onze afspraak neem je de hand-outs en het spel klaar en dan gaan we aan de slag.

Voor deze online afspraak reken je €75 (voor tijd, hand-outs met de verschillende werkvormen).

Het is de bedoeling dat je het spel al in huis hebt tijdens onze afspraak maar dat is niet noodzakelijk!


Doelen die bereikt worden door het spel te spelen:

Enkele doelen voor het GO!

3.1.1 Ik en de anderen Zelfbewustzijn en weerbaarheid

3.1.1./ 1 OD MM /1.8

Voor zichzelf opkomen door signalen te geven die voor anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn. 

3.1.1. /2 OD MM /1.3

In concrete situaties voldoende zelfvertrouwen in eigen mogelijkheden tonen.

3.1.1. /4 ET MM /1.3*

In concrete situaties voldoende zelfvertrouwen tonen, gebaseerd op kennis van het eigen kunnen. 

3.1.1. /5 LOET SV /1.1

Zich op een assertieve wijze voorstellen. 

Empathie en zorg voor elkaar

omgaan met gelijkenissen en verschillen 

...

Enkele Zillige doelen.

In dialoog met andere(n) leer ik mezelf en waartoe ik wordt uitgenodigd kennen. Ik kan richting geven aan mijn leven. Ik reageer veerkrachtig.

Ik ontdek wie ik ben, waartoe ik word uitgenodigd en wie ik wil worden in een groter geheel. Ik durf en mag mezelf zijn.

Ervaren wie men is, hoe men zich daarbij voelt en hoe men daarmee omgaat - hierover nadenken en er over communiceren op basis van ervaringen het zelfbeeld bijsturen -  de eigen identiteit uitdrukken.

Ik geloof in mijn ontwikkelkracht en kan genieten. ik ben op een passende manier weerbaar. ik geloof dat ik ondanks tegenslag en ontmoediging steeds weer kan opstaan.