Workshop Schatgraven voor leerkrachten

Je hebt het spel al gekocht (of nog niet, ook goed hoor :-).

Je las de handleiding door en je dacht:

'Oké, hoe doe ik dit nu in mijn klas?'

(kleuters - lagere school - secundaire school)

 

Tijdens deze workshop (ook de online versie) leer je al doende meer dan 30 verschillende werkvormen die je kan inzetten wanneer jij of je kinderen het nodig hebben.

In de klas: als starter, tussendoortje, energizer, ...

Tijdens het rapporten schrijven of tijdens het oudercontact...

aangepast aan het doel dat je voor ogen hebt, de leeftijd van je kids en hun energielevel.

 

Ik laat je ervaren:

* op welke momenten je welke delen van het spel kan spelen.

* hoe dit spel zorgt voor rust, verbinding, openheid, blijheid, ontspanning en positiviteit... in jouw klas.

Met één enkel kaartje werk je aan zoveel verschillende doelen

oa woordenschat, sociale vaardigheden, zelfkennis, luisteren, spreken, ...

Samen met collega's ga je ontdekken, je vragen stellen, leren en doen! 

 

Met je hoofd vol mogelijkheden en ideeën keer je naar huis of sluit je de pc af. De dag daarna leg je je doosje Schatgravers op je bureau om het daarna niet meer op te bergen!


Meer info over Schatgravers.

Bij het spelen van schatgravers ontdek je waardevolle eigenschappen (schatten) van jezelf en je medespelers.

Het ontdekken van schatten kan je afwisselen met speelse maar diepgaande opdrachten (karweitjes).  

Wanneer je het spel inzet in de klas zal je merken dat je jezelf én je kinderen op mysterieuze wijze gaat verbinden met elkaar, met jou en met zichzelf.

Als leerkracht kies je of jullie het spel spelen alleen maar voor de gezelligheid of juist met een bepaald doel. 

Door de unieke combinatie van karweikaartjes en schatkaarten weet je iedereen te betrekken!

Door de vele verschillende werkvormen, kies je zelf waarom en hoe je speelt. De blijheid, positiviteit en rustmomenten krijg je er zomaar bij.

Waarom zou je schatgravers spelen in je klas?

Je laat kinderen nadenken over positieve eigenschappen, kwaliteiten en talenten.

Ze onderzoeken of een woord past of net niet past bij hen. Dit vergroot hun zelfkennis.

Als je zelfkennis beter wordt, groeit je zelfvertrouwen!

En dat is toch wat wij als leerkrachten graag hebben: kinderen met voldoende zelfvertrouwen.

Want als je als kind voldoende zelfvertrouwen hebt, kan je heel wat:

* jezelf zijn ten alle tijden (dus je hoeft je niet stoerder, liever, ijveriger, meer verlegen, actiever voor te doen dan je werkelijk bent ... want je bent oké zoals je bent en dat weet je!)

* je kan anderen ook zien in wat zij waard zijn (en het klopt niet dat wanneer iemand anders sneller dan jij kan lopen, jij minder waard bent) ... dus je kan hem complimenteren met hoe hij is en wat hij kan!

* je kan je gedrag zelf aanpassen: dus je bent beter in zelfregulatie. Je kan adequaat reageren op een situatie omdat je niet afhankelijk bent van de 'goedkeuring' van anderen. 

Fijn om in de klas te spelen

Heb je even een minuutje over?

Wil je filosoferen met je kids?

Zoek je een andere manier om een gesprek opgang te brengen?

Heb je nood aan verbinding in de klas?

Was er ruzie, zijn ze kriebelig, rollen ze van hun stoel?

=> neem een karweikaartje en voer de opdracht uit.

=> probeer verschillende werkvormen 

... en geniet, verwonder je wat er gebeurt!

Ik ben er zeker van dat je je kids op een andere manier leert kennen. Sta van ze versteld!

 

Wil je graag taal geven aan wat je voor wonderlijks je ziet gebeuren?

Wil je graag je kids positieve woordenschat bijbrengen, wil je ze aanmoedigen om complimenten te geven aan elkaar en je weet niet goed hoe?

=> zet hiervoor de schatkaarten in!

=> werk aan taalvaardigheid, sociale vaardigheden en zelfkennis door één enkel kaartje op regelmatige tijdstippen bij de hand te nemen!

 

Speciaal voor leerkrachten, op het niveau van jouw klas, jouw kids en jouw kennis!

Glunderketting

De GlunderKetting komt in een DIY pakket. Ieder kind maakt zijn eigen kraal én brengt een schat-met-een-gat mee van thuis. Zo rijg je je klas letterlijke en figuurlijk aan elkaar.
Deze ketting reist door de klas, elke dag opnieuw met dezelfde of een andere focus. Dat kies jij als leerkracht. Met de ketting geef je ineens 'waarde' aan je compliment, je maakt het visueel. Die ketting bereikt echt iedereen ... zelfs de grootste wiebelkont, want die blinkt waarschijnlijk uit tijdens de turnles ;-)

Een voorproefje?

Kijk bij downloads voor een aantal gratis werkvormen die je in de klas kan gebruiken.

ervaringen van deelnemers


Algemene technische info over workshops

Wie

de workshops worden gegeven door licentietrainer Vicky Nuyts.

(Dit wil zeggen dat ik meerdere opleidingen heb gevolgd bij Matty Van de Rijzen, één van de ontwikkelaars van dit geweldige spel)

Hiervoor krijg je:

Héél veel informatie en werkvormen om zowel live als online te spelen,

 

thee/koffie en iets te knabbelen,

Waar:

In de Caravan 

Stevoortweg 79

3540 Herk-de-Stad

Of online:

jij achter jouw pc, ik achter de mijne.

uitgebreide hand-outs,

ervaringsgericht leren,

 

tijd om al je vragen te stellen!

Duur:

Live: 3 uur

Online: 3 uur (2u + 1u)

Investering:

Live in #deCaravan: €250 (inclusief het spel)

Ik zorg voor een pretpakket, iets te eten en te drinken.

Online: €195 (exclusief het spel)

Ik stuur fysiek een pretpakket naar je brievenbus met de hand-outs en ander fijns. Digitaal ontvang je een link voor onze zoomsessie in je mailbox.

Opvolging ... en wat daarna?

(indien gewenst) een gesloten facebookgroep voor opvolging, tips en tricks van collega's en mogelijkheid tot levenslang vragen stellen.


Frequent Askt Schatgravers - Questions

Ik geraak niet bij jou! Kan ik ook online aansluiten?

Sinds de Coronacrisis bied ik de training Schatgravers ook aan online aan. Ondertussen heb ik al tientallen professionals* mogen inspireren zowel live als digitaal. ( * kleuterjuffen, leerkrachten lager onderwijs, logopedisten, zorgondersteuners, kindercoaches)

Deze training is dan voor jou alleen en helemaal op jouw noden aangepast. 

Voor onze afspraak van minimum 2 uur, stuur je me een mailtje met je doelgroep en waar je graag het spel wil spelen.

Daarna ontvang je een email met een link naar onze meeting. De hand-outs en het spel komen via de post naar je toe in de vorm van een pretpakket :-)

Vlak voor onze afspraak neem je de hand-outs en het spel klaar en dan gaan we aan de slag.

Twee weken na onze eerste afspraak plannen we nog een vragenuurtje in. Dan heb je het spel gespeeld en getest ... meestal komen dan je 'ja-maar-vragen' samen met de redenen om het spel rustig in de kast op te bergen. Die kan je stellen tijdens dit uurtje.

Voor deze online afspraak reken je €120 (voor tijd, hand-outs met meer dan 30 verschillende werkvormen en het spel).

Een factuur en aanwezigheidsattest worden nadien gemaild.


Doelen die bereikt worden door het spel te spelen:

Enkele doelen voor het GO!

3.1.1 Ik en de anderen Zelfbewustzijn en weerbaarheid

3.1.1./ 1 OD MM /1.8

Voor zichzelf opkomen door signalen te geven die voor anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn. 

3.1.1. /2 OD MM /1.3

In concrete situaties voldoende zelfvertrouwen in eigen mogelijkheden tonen.

3.1.1. /4 ET MM /1.3*

In concrete situaties voldoende zelfvertrouwen tonen, gebaseerd op kennis van het eigen kunnen. 

3.1.1. /5 LOET SV /1.1

Zich op een assertieve wijze voorstellen. 

Empathie en zorg voor elkaar

omgaan met gelijkenissen en verschillen 

...

Enkele Zillige doelen.

In dialoog met andere(n) leer ik mezelf en waartoe ik wordt uitgenodigd kennen. Ik kan richting geven aan mijn leven. Ik reageer veerkrachtig.

Ik ontdek wie ik ben, waartoe ik word uitgenodigd en wie ik wil worden in een groter geheel. Ik durf en mag mezelf zijn.

Ervaren wie men is, hoe men zich daarbij voelt en hoe men daarmee omgaat - hierover nadenken en er over communiceren op basis van ervaringen het zelfbeeld bijsturen -  de eigen identiteit uitdrukken.

Ik geloof in mijn ontwikkelkracht en kan genieten. ik ben op een passende manier weerbaar. ik geloof dat ik ondanks tegenslag en ontmoediging steeds weer kan opstaan. 


Commentaren: 0